Alla inlägg under augusti 2009

Av Mumlan - 30 augusti 2009 18:54

Jag har bestämt mig för att mäta mig vid varje hälsouppföljning. Här kommer startmåtten så blir det om tre veckor nästa gång.


Startvikt: 98,5 kg


Öra till öra: 24 cm

Hals: 37 cm

Överarm: 35 cm

Byst: 115,5 cm

Under byst: 100,5 cm

Midja: 115 cm

Höft: 126 cm

Stuss: 120 cm

Lår: 73 cm

Vad: 44 cm

Av Mumlan - 30 augusti 2009 09:20

Jaha, jag får väl skriva lite om mina startförutsättningar och vad jag har framför mig den närmaste tiden.


Jag fyller 40 år i höst och är 165 centimeter lång och vägde 98,6 kilo på min hälsoanalys, d.v.s mitt inskrivningssamtal hos Itrim. Detta ger ett BMI på 36,2  och det ligger inom området Svår fetma! En av mina välsignelser (eller kanske förbannelser?) är att jag inte ser ut att väga så mycket. Jag är proportionerligt byggd och har inte några större problem med att röra på mig och träna som jag vill. Eller, ja, just träningen har det inte blivit så mycket av med den senaste tiden. Jag rider på ridskola en gång i veckan och det började igen efter sommaruppehållet förra tisdagen.


Jag har just nu ätit två dygn enligt Itrims Rivstart på tre veckor. Under Rivstartveckorna skall man äta fyra påsar av deras VLCD produkter varje dag, varken mer eller mindre. VLCD står för Very Low Calorie Diet och dessa påsar innehåller 150 kcal styck vilket innebär en summa av 600 kcal per dag. Efter tre till fyra dagar hamnar man i ketonfasen, d.v.s att kroppen gjort slut på glykogendepåerna och börjar ta på fettet.


De på Itrim var väldigt tydliga med att det här inte är någon form av jojo-bantning utan detta skall man göra en gång för att snabbt bli av med sin övervikt och sedan behålla den. Jag skall göra mitt yttersta för att det skall bli så den här gången. Det var 22 år sedan jag skrev in mig på Viktväktarna för första gången och jag har sedan gjort sex eller sju mer eller mindre lyckade försök att bli av med min övervikt där. Det jag lyckades med är att gå ner i vikt... för att sedan gå upp igen. Det håller inte längre!


De här första dagarna har väl varit lite av en smekmånad kan jag tänka. Det är lätt att bara ta sin påse och äta kall eller varm fyra gånger om dagen. Det jag har som uppgift utöver detta är att träna på Itrims center 2-3 gånger i veckan, gå minst 10000 steg per dag, dricka minst tre liter vatten om dagen och att sova tillräckligt. Alla dessa uppgifter har gått galant hittills, men jag är inte så naiv att jag inte inser att det kommer att bli motigt förr eller senare. Det är förmodligen då jag kommer att skriva som mest här!


Jag tror att mycket av min övervikt kommer sig av att jag är en skiftarbetande, gå-och-läggningshandikappad nattmänniska som ständig har sömnbrist. Tröttheten och enegibristen kompenserar jag sedan med att småäta mat och onyttigheter praktiskt taget hela tiden.


Idag skall jag gå på min första riktiga gruppträff och se hur det går för mina gruppkompisar. Det skall bli riktigt spännande! :-)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards