Direktlänk till inlägg 13 mars 2010

All hjälp jag kan få

Av Mumlan - 13 mars 2010 11:23

Det är precis vad jag behöver nu. All hjälp jag kan få!


Jag var så himla stursk inför min jobbarhelg med att jag minsann inte kunde äta mer än det jag tog med mig, men jag lyckades förtränga det faktum att affären är öppen några timmar efter jag kom hem. Jag har haft våldsamma cravings i samband med veckan före mens och agerade efter dem också :-(


Jag har ännu en gång jättesvårt att komma upp i sadeln igen och får inte ens till mina steg. Jag har haft två sjuka barn hemma sedan en och en halv vecka tillbaka och som grädde på moset så har även jag fått ont i halsen, fast ingen feber ännu. Det halsonda gör att jag inte kan träna och i kväll skall vi gå på kalas.


Uäh vad jag är gnällig!


Som ni kanske förstår så har jag ett plus på strax under två kilo på vågen, men jag skall se till att det är en sexa först i vikten på Itrimvägningen nästa vecka. Det var ju det där med att agera i tid.


Jag äter nu 2+2 och har nästan uteslutande ätit barer som måltidsersättning. Jag tror att jag skall köpa mig ett par lådor cous-cous och chili-sin-carne och äta till middag för att se om jag känner mig nöjdare matmässigt och bara ta till barerna på kvällarna och när det inte passar på annat sätt.


Vad tror ni om det strategin?


Help!!!

 
 
Louise

Louise

13 mars 2010 13:41

Hallå Mumlan

Ja jag ger mig på ett försök till svar men jag är fortfarande ny i gemet.

Cravings. Vad är det du får sug efter? Är det choklad är det mat? Vitamin eller mineralbrist? Järn, kan det vara så att du har järnbrist eftersom att du får cravings runt menstruationscykeln?

Får du i dig tillräckligt med vätska. Funderar kring om man drar ner på det efter VLCD och LCD. Kan det vara så att om du drack mer vatten om dagarna att du då inte skulle få samma sug/hunger? Jag har även läst nånstans att man kan äta cromtabletter, att det skall ta ner sötsuget. Men jag vet ju inte vad det är som gör att du rockar loss i affären?

Du är i stabiliseringsfasen eller har du gått helt klart? Hur var det? Kan du äta nått med "fria points" annat än sådant som är onyttigt. Om du äter dig riktigt mätt på fruktsallad eller nått sånt.

Vi talade mycket om måltidsordning senast i gruppen, hur funkar det för dig? Äter du med täta intervaller eller går det långt emellan. Mellanmål kan du ju slänga in lite titt som tätt.

Vad jag tänker är att du kanske befinner dig lite i en nyorienteringsfas. Du har jobbat bort vikten, och nu skall du förhålla dig till resten av ditt liv. Vad skall du tillåta dig att äta? Hur ofta bjuds det gott i ditt sociala liv. Kalas, fester, middagar, fredagsmys. Vilka kan du tillåta dig att ta del av utan att tappa kontrollen.

Stegen. Det där är ju lite efter mående. Idag sitter jag med en räknare som stannat på 7398 steg. Och jag har ingen lust att göra något. Kan man tillåta sig att vissa dagar bara slappa? Alltså vardagsmotionen tycker jag är viktigast, och främst behöver den fungera ihop med mig som person. Det är lite anledningen till att jag inte är så sugen på att gymma på itrim. Jag gillar att gymma men det tar så mycket tid. Det tar tid från barnet här hemma. Om vi kan göra något tillsammans istället. Ex. Ta bilen och åk nånstans där du inte varit på länge eller aldrig varit. Hitta nyfikenheten i livet igen. Vad händer på stan, vad händer på biblioteket. Finns det en utställning som kan vara kul att se och helst med barnen. Det ger steg. Kanske det blir tjatigt att gå hälsans väg och det behövs nytändning. Kan du hitta något som du gillar att göra? Något nytt? En sport? Jag har tidigare i mitt liv tränat kampsport, det är ett mål jag har. Att komma ner i form igen så att jag åter kan ta upp det. Eller som jag tidigare gett exempel på, träningsvideor (skäms på mig, men piratebay har massor) de säljs även billigt på ex ginza, tradera eller varför inte kolla myrorna?

Hoppas att det kanske gav något. kram Louise

http://itrim69.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Maria

13 mars 2010 16:16

Kom igen Mumlan, du kan stå emot!!! Sätt på din favorit musik på högsta volym (så högt du vågar) och ställ dig och diska samtidigt som du drömmer bort till sol och värme.
Jag vet inte om du gillar den färdig blandade shaken(cappucino mums) men om du gör det ta en sån med massor av is i ett "lyxigt" glas med sugrör....
Häng iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Mvh Maria

 
Cilla

Cilla

14 mars 2010 08:02

Ibland är det väl bara så att ingenting funkar och att alla intentioner hamnar på sparlåga. Men akta dig! Du verkar vara i en sårbar fas och du kommer förmodligen göra allt för att lura dig själv. Så det gäller att bryta i tid. Jag talar av egen erfarenhet, jag kämpar ju själv för att ta mig upp ur fetträsket igen. Om du tror att du blir nöjdare med "mat" än med bars så kör på det men jag tror framför allt att du måste ta itu med dig själv mentalt. Det Louise skriver om nyorienteringsfasen låter ju rimligt. Många styrkekramar och lycka till!!

http://enresameditrim.blogspot.com

 
Ingen bild

Mumlan

14 mars 2010 09:20

Tack för peppen och allt tänkvärt.

Jo, ni har rätt. Jag är nog just där jag brukar falla tillbaka och äventyra allt jag åstadkommit om jag tittar på mina tidigare försök till att gå ner i vikt. Nästan framme och börjar bli nöjd.

Jag behöver nog ge mig själv en mental spark i baken och rycka upp mig. Se till att få ihop mina steg. Gå och köpa lite nya kläder ("ty de gamla har tatt slut") och att framför allt hitta på lite roligare saker att äta. Att aktivt söka nya recept och inte bara äta "basic" hela tiden.

Jag har börjat äta i smyg och framför allt på kvällarna. Jag måste lyfta fram för mig själv att den enda som bryr sig om och förlorar på vad jag stoppar i mig är jag själv och mig veterligen så har jag än i dag aldrig lyckats äta något utan att märka det. :-/

Jag får ta och köpa ett par bra böcker och se till att lägga mig och läsa på kvällen istället för att sitta och häcka framför TV:n. Ja, det låter som en bra begynnelseplan!

Kram på er!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mumlan - 10 maj 2010 17:08

Nu sticker jag och springer Vårruset i Slottsskogen med Itrim Eriksberg! Uppdaterar senare... om jag överlever!!! ;-) ----------------------------------------------------------------------------------------------- Jodå, jag lever och m...

Av Mumlan - 7 maj 2010 00:50

Ibland hittar man saker i sin omgivning som verkligen gör livet värt att leva. På jobbet har vi en massa torra instruktioner som skall läsas/kunnas. Det bara är så. Jag tror att någon fick lite fnatt. Min kollega visade mig fnittrande ett ställe där ...

Av Mumlan - 25 april 2010 00:29

Nu har jag äntligen kommit igång med träningen igen! Det var verkligen på tiden måste jag säga.   I onsdags var jag på tu-man-hand-samtal med C och bestämde mig för ännu en "spurt". Vi bokade ett nytt samtal om en månad och tills dess så skall ja...

Av Mumlan - 15 april 2010 12:48

Det finns fler än jag i familjen som uppskattar våren...                         ...

Av Mumlan - 13 april 2010 17:56

Döm om min förvåning när vågen visade ett hekto mindre när jag vaknade idag mot på morgonen när jag åkte iväg till Slovenien! Två dagar med Itrimkör och semestern är kompenserad. :-D Tjohooo!!! (Fast hur det ser ut med muskelmassa/fettproce...

Ovido - Quiz & Flashcards