Alla inlägg under november 2009

Av Mumlan - 30 november 2009 18:23

Jag hade skrivit ett jättelångt inlägg om festen i lördags och så ballade explorer ur! Arrrgh!!!


Sammanfattningsvis så var det gott att äta och dricka. Jag plockade åt mig en tallrik hyfsat godkänd mat enligt handflatemetoden och drack två eller tre glas med gott rött vin. Det blev två små tårtbitar (måste ju smaka på båda) och en liten Baileys till kaffet (eller teet för min del) också. Annars var det bara Pepsi Max och vatten för min del. Helt godkänt tycker jag och det bästa av allt är att jag var helt nöjd. Jag ville verkligen inte ha mer!


De två killarna som "trubadurade" gjorde ett kanonjobb och satte verkligen en trevlig och rolig ton på festen med lite allsång in emellan. Maken och jag blev uppdragna att sjunga (läs yla) U2:s "with or without you" där framme. Oj, oj, oj! Fast kul!


Ett kompisgäng satte mig på en stol framför alla och försåg mig med en tantväska och allt en sådan bör innehålla. Läkerol mot den taksiga andedräkten, mjukgörande och antirynkkräm, ett kuvet med gummiband runt att förvara hela lönen (pensionen?) i, klädnypor för akut uppstramning av kalkonhals eller gäddhäng, en burk smärtstillande för all värk i kroppen, Cortega för att hålla löständerna på plats, en tygnäsduk, inkontinensskydd ifall jag skulle behöva nysa eller få ett skrattanfall och mycket annat...


En av mina närmsta väninnor höll ett underbart tal och "outade" allt komiskt jag gjort i min barndom och mitt "vilda leverne" i tonåren. Väldigt roligt och mycket uppskattat av den delen av bekantskapskretsen som kommit in i mitt liv under de senaste åren.


Vackra blommor och fina presenter fick jag också


DJ:n fick sitta och vänta på att få komma till och jobbade i tre välbetalda timmar innan vi var tvungna att packa ihop, men han var värd varenda krona. Varje låt han spelade var en sådan man kom ihåg och dansgolvet var befolkat hela tiden. Efter trekvarts iordningställande så var vi några som fortsatte in på stan och dansade. Jag fick ihop nästan 10800 steg efter midnatt innan jag gick och la mig!


Igår var jag och vägde mig på Itrim. Jag har gått ner 1,7 kg på 14 dagar och då har jag ätit upptrappninglunch i sju av dem och frukost och lunch i fem dagar. Är det godkänt eller?! :-D


Idag åt jag det här till frukost...


A-lättfil med en knytnäve vardera av hallon och blåbär (smarrigt!) samt en apelsin

 

...och till lunch lagade jag chili con carne.



Jag mätte upp alla grönsakerna när jag lagade maten och det fattades bara en deciliter på de tre knytnävarna frukt och grönt som skulle till, därav babyplommontomaterna. Gott!


Nu skall jag försöka lägga barnen i tid så jag får mig en anständig natts sömn. Skall bara promenera lite med min nya kompis först!


(Jag fick en röd sån här!)

Av Mumlan - 28 november 2009 11:15

Uj, uj! Mycket att stå i så här samma dag som det stora partyt! Jag skall alldeles strax slänga mig i duschen för att sedan sticka och duka i lokalen. Efter det skall jag komplettera med lite saker och sedan åka till min kompis för att hon skall sminka mig och göra mig fin i håret. Sådana kompisar är bra att ha! :-)


Eftersom jag lärt mig av mina misstag så stoppade jag mina frukostblåbär till gröten i micron idag. Smarrigt värre! Och så en bild:



Ha nu en alldeles underbar lördagskväll på er allihopa! :-D  

Av Mumlan - 27 november 2009 19:42

Idag slog jag till på stort och käkade lunch på stan. Modigt va! Det finns en kedja här i Göteborg som heter Paprika. Där kan man köpa olika sallader och även mixa en egen. Jag köpte en Skaldjurssallad som innehåller isbergssallad, gurka, tomat, paprika, majs, räkor, kräftstjärtar och en ägghalva men jag bytte ut paprikan (blir så rapig av rå sådan) och majsen mot en ananasring och en blandning av kidneybönor och kikärtor (och petade bort kikärtorna). Dressingen och brödet hoppade jag över och vips så hade jag mig en lunch som var helt godkänd ur Itrimsynpunkt!


OK, bered er på att skratta åt mig nu. Jag är inget direkt teknikfreak och har alltså inte någon MMS-funktion på min mobil. Hur gör man då för att lägga ut en bild på lunchen i bloggen? Jo, man fotograferar mobilen! Ni får stå ut med den dåliga kvaliteten och jag får stå ut med skratten! ;-)


  

Av Mumlan - 27 november 2009 08:28

Idag blev det Keso Mini med frusna hallon, ett äpple och en morot till frukost. Ett tips är dock att ta fram bären ur frysen i god tid, för det blev himla kallt i munnen, och det tog en evig tid för hallonen att tina ihop med keson faktiskt!



Det skall förresten bli väldigt skönt att få gå till Itrim på söndag. Jag var inte där förra helgen eftersom jag jobbade och jag saknar faktiskt stöttandet från min grupp! Nu är det bara vägning och gruppträning, och halva gruppen skall ha handlingslektion på Coop, men några bekanta ansikten kommer dyka upp hoppas jag.


Skrev jag något om när vi var på handlinglektion förresten? Vi fick hjälp med att ta oss fram i framför allt bröddjungeln och en hel del bra tips om flingor och müsli också. En bra tumregel när det gäller att köpa bröd är att välja de som per 100 gram har "varav sockerarter" under 5 gram och minst 8 gram kostfibrer.


Man får naturligtvis använda sitt eget huvud och kan välja ett med något mindre kostfibrer om det är väldigt lågt på sockerarter och även ett med lite högre socker om kostfibrerna slår högt i taket. Då gällde det att kompensera i övriga kosten istället. Ett bröd som jag blev lite extra glad över att hitta inom modellen var Fazers Fröig. Det tycker jag är himla gott och ser fram emot att få äta som viktstabil! :-)


Den bästa müslin på marknaden är Finax Branmüsli Naturell, fast det visste jag redan innan. Jag har en väninna vars son fick diabetes och de blev på tidigt stadie rekommenderade att blanda i den müslin i sonens yoghurt. Den är helt OK till skillnad från många andra kartongsmakande branprodukter tycker jag. Jag brukade äta den med A-lättfil och skivad banan förr. Ännu en vana jag kan ta upp som viktstabil! :-)


När det gällde yoghurt och fil så var det väldigt raka riktlinjer. Köp naturellt och söta/smaksätt själv. Då halverar du ditt sockerintag rakt av. Praktiskt taget utan undantag!

Av Mumlan - 26 november 2009 13:16

Dagens lunch plockade jag ihop av sådant som fanns hemma efter övriga frukostar och luncher:



Ett kycklinbröst med stekta champinjoner och vitkålssallad med färsk ananas. Det blev riktigt gott det med.

Av Mumlan - 26 november 2009 08:52

Idag bestämde jag mig för att göra en frukost som inte var riktigt lika söt som gårdagens. Jag gillar rågflingegröt, men jag var lite orolig för hur det skulle smaka utan min älskade lingonsylt. I Itrims recept så fanns det förslag på frukost med havregrynsgröt (vilket jag inte gillar, klister!!!) med 1,5 dl mjölk, ett ägg och ett rivet äpple. Jag gjorde om det till rågflingegröt med två ägg och ett rivet äpple eftersom jag inte gillar att dricka mjölk (jag får så hemsk andedräkt). Så här såg det ut:


  


Det var faktiskt helt OK med rivet äpple istället för lingonsylt till gröten och idag lyckades jag faktiskt koka äggen exakt så krämiga som jag vill ha dem! :-)

Av Mumlan - 25 november 2009 15:46

Det här har ju börjat bli rena rama matbloggen! Fast det är kanske inte så konstigt. Tankarna kretsar ju runt mat allt som oftast.


Så till dagens lunch:



Idag blir det laxfjäril med salt och citronpeppar som jag tillagat i varmluftsugn. Det går både snabbt och blir bra. Till den gjorde jag en sallad på en liten burk cannellinibönor som jag värmde, ett gäng babyplumtomater och lite ruccolasalld. Till efterrätt, en apelsin skuren i skinnfria klyftor. Yummie!


När det gäller vikten så har jag väntat på att jag skall börja gå upp i vikt, men än så länge så har jag bara stått stilla plus att jag gått ner ca ett kilo i slutet av min upptrappningsvecka. Det skall bli spännande att se vad som händer nu när jag äter frukost också plus att jag skall ha 40-årsfest på lördag och då kommer ta en liten bit tårta och dricka lite vin och en baileys till kaffet.

Av Mumlan - 25 november 2009 05:00

Det är väl passande att jag får min allra första frukost på mycket länge på min födelsedag! Så här ser den ut:


  

Tre knytnävar fruktsallad på äpple, vindruvor och färsk ananas med en handflata (2 dl) Keso Mini till

 

Frukosten smakade förträffligt trots att jag sitter på nattpass på jobbet och äter den strax innan hemgång (eller kanske just därför!). :-)

Ovido - Quiz & Flashcards