Alla inlägg under februari 2010

Av Mumlan - 4 februari 2010 08:13

Det står redan ett kryss under min förbättringspunkt "Matplanering" idag. Fattas bara annat när alla ingredienser är inhandlade och den rimmade fläskläggen står och puttrar på spisen strax efter klockan åtta på morgonen! ;-)


Rotmos innehåller ju vanligtvis potatis, men tack vare min kompis Google så har jag hittat det här receptet:


Rotmos utan potatis: 4 portioner (lite drygt 2 port á 2 knytnävar)


500 g kålrot, en stor

500 g morot, ca 6 stora

(250 g palsternacka)

1 l vatten

1 st grönsaksbuljongtärning

50 g smör (jag tog lite smör- & rapsolja istället)

salt, vitpeppar


1. Koka upp vattnet med buljongtärningnen. Skala och skär rotsakerna i tärningar. Koka kålroten i 15 min. Lägg i morötterna och koka i ytterligare ca 25 min beroende på vilket tuggmotstånd du vill ha.


2. Häll av buljongen i en skål och SPARA den. Lägg en 50 g smörklick på de kokta rotsakerna och stöt sedan sönder dem med potatisstampen.


3. Häll på lite i taget av grönsaksbuljongen (till önskad konsistens) och vispa ihop kraftigt med en ballongvisp. Smaka av med salt och vitpeppar.


(Källa: www.kokaihop.se)


Jag tänker lägga i ett par palsternackor också plus att jag inte kommer använda så mycket smör. Det blir lite smör- & rapsolja istället. Fläskläggen kokar jag enligt Vår Kokbok i rikligt med vatten med två klyftade gula lökar, ett lagerblad, 4 kryddpepparkorn, 4 vitpepparkorn och en tsk timjan.


Jag återkommer senare idag med bild och hur det smakade. Det börjar lukta gott här hemma nu!


------------------------------------------------


Så här ser det ut:


 


Fantastiskt gott blev det!!! :-D

Av Mumlan - 2 februari 2010 03:59

Lika svårt som det vara att komma i rätt spår igen, lika lätt är det nu att lunka på... Konstigt va?


Jag går mina steg. Äter min mat. Jag är inte alls särskilt sugen på dumheter. Det gäller att passa på och njuta medans det varar! ;-)


Igår morse vägde jag 72,0 kg på vågen hemma. Det brukar stämma ganska så bra med vikten jag brukar få på Itrimvägningen. Det innebär att jag har över tre veckor på mig att tappa två kilon. Det känns som om mitt senaste mål kommer att gå vägen! :-)


Jag har även börjat märka lite nya förändringar i kroppen. Jag har anlag för den typiska kvinnobulan under naveln plus att jag av naturen har rätt så kraftiga/muskulösa lår. Där lägger kroppen gärna minsta lilla reserv den kan komma åt. Det är här det händer lite nya grejer. Det är lite svårt att förklara i ord men låren fyller ut utrymmet mellan benen och bildar liksom en kant/hylla för att få plats. Det är den kanten som börjar rundas av nu. Det känns rätt så fantastiskt faktiskt!!! :-)

Ovido - Quiz & Flashcards