Direktlänk till inlägg 26 oktober 2009

10000 steg

Av Mumlan - 26 oktober 2009 10:22

Förr hade jag vissa villkor när jag skulle ut och promenera. Det skulle helst vara innan frukost, pågå i minst en halvtimme, annars var det ingen idé, och fick man inte bäst fettförbränning om man svalde en matsked olja innan man begav sig ut?


När jag började på Itrim så fick jag i uppgift att ta 10000 steg per dag. Alla steg räknades! Det spelade ingen roll om det var fram och tillbaka i tvättstuga, till affären eller en riktig promenad innan frukost som pågick i minst en halvtimme. Trots löftet om att precis alla steg var lika mycket värda så hängde mina fixeringar, och därmed en viss prestationsångest, kvar.


Ända tills en dag... Jag läste en artikel av Sabine von Borgstede där hon på frågan "Skall jag äta frukost innan eller efter min morgonpromenad?" svarar:

"- Gör som du vill. Gå. Det spelar ingen roll om du äter före eller efter. Utan det viktiga är att du rör på dig. Morgon, eftermiddag eller kväll spelar ingen roll. Varmt eller kallt väder inte heller. Ljus eller mörker inte heller." "Gå. Punkt. Helst varje dag. Helst lite fortare än vad du gjort tidigare och helst lite längre än vad du är van vid. På asfalt eller i skogen, med stavar eller utan. GÅ!"


Det tog faktiskt skruv! Sedan måste jag säga att jag ofta tycker att Sabine är lite väl svart eller vit, men just detta var på pricken vad jag behövde läsa för att ta bort det jobbiga och alla måsten från mitt eget promenerande.


Nu snor jag åt mig steg mest hela tiden. Går en liten extra sväng när jag varit ute med återvinningen, tar en liten omväg på väg till affären, går en eftermiddagssväng med min nioåring och får höra om allt som snurrar i hans huvud under tiden. Allra helst börjar jag min dag efter frukost, fast innan vattenpimplandet, med att ta mig runt Hälsans stig. Då får jag gjort 7500 steg på ett bräde och resten av stegen fixar sig själv under dagen. Det är skönt att gå!

 
 
Cilla

Cilla

26 oktober 2009 17:29

Vad bra det funkar för dig med motionen. Går du Hälsans stig varje dag? Jag har det jätte trögt med motionen men jag ska också komma igång så småningom. Fast jag är ju en asfaltstyp och knallar längs med trafikerade vägar, skyltfönster och platser med mycket folk med I-poden på hög volym. Du inspirerar mig i alla fall - tack!

http://enresameditrim.blogspot.com

 
Ingen bild

Mumlan

27 oktober 2009 09:00

Jag går inte Hälsans stig varje dag, men de dagar då jag är ledig på förmiddagen försöker jag göra det. Shopping är inte att förakta när det gäller steg minsann! Dottern och jag skrapade ihop mellan fyra- och femtusen steg på det igår eftermiddag. Jag hade nog haft mycket svårare att få ihop mina steg om jag hade haft ett vanligt åtta till fem-jobb. Jag beundrar verkligen människor som får ihop vardagen då! ;-)

Heja dig Cilla!

 
Ett nytt liv

Ett nytt liv

28 oktober 2009 21:54

Hej Mumlan
Tack för alla fina kommentarer och uppmuntrande ord....följer din blogg och läser ofta även om jag inte skriver lika ofta....jag hejar på dig med...kul att följa dig för vi har ungefär lika mycket att gå ner.
Kram

http://www.metrobloggen.se/ettnyttliv

 
Ingen bild

Mumlan

28 oktober 2009 23:10

Tack Ett nytt liv! :-)

Ja, vi är ganska lika i vikt så det känns lite besläktande.

Det är kul att det är några som skriver om sitt "Itrimmande" tycker jag. Man får pepp av att det går bra för andra och tröst när man ser att andra har samma svårigheter. Ett utmärkt komplement till gruppträffarna! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mumlan - 10 maj 2010 17:08

Nu sticker jag och springer Vårruset i Slottsskogen med Itrim Eriksberg! Uppdaterar senare... om jag överlever!!! ;-) ----------------------------------------------------------------------------------------------- Jodå, jag lever och m...

Av Mumlan - 7 maj 2010 00:50

Ibland hittar man saker i sin omgivning som verkligen gör livet värt att leva. På jobbet har vi en massa torra instruktioner som skall läsas/kunnas. Det bara är så. Jag tror att någon fick lite fnatt. Min kollega visade mig fnittrande ett ställe där ...

Av Mumlan - 25 april 2010 00:29

Nu har jag äntligen kommit igång med träningen igen! Det var verkligen på tiden måste jag säga.   I onsdags var jag på tu-man-hand-samtal med C och bestämde mig för ännu en "spurt". Vi bokade ett nytt samtal om en månad och tills dess så skall ja...

Av Mumlan - 15 april 2010 12:48

Det finns fler än jag i familjen som uppskattar våren...                         ...

Av Mumlan - 13 april 2010 17:56

Döm om min förvåning när vågen visade ett hekto mindre när jag vaknade idag mot på morgonen när jag åkte iväg till Slovenien! Två dagar med Itrimkör och semestern är kompenserad. :-D Tjohooo!!! (Fast hur det ser ut med muskelmassa/fettproce...

Ovido - Quiz & Flashcards