Direktlänk till inlägg 28 oktober 2009

Hungrig!

Av Mumlan - 28 oktober 2009 23:11

Senaste veckan så har jag börjat känna mig mer hungrig. Jag blir ganska nöjd vid frukostsmoothien, men inte lika länge som förut. Jag håller ut i tre, tre och en halv timme, sen bara måste jag ta mig en bar. Efter ytterligare tre timmar så är det dags igen. Hot meal eller en bar då med för att sedan snegla på klockan tills jag kan ta mitt kvällsmål. Efter tre timmar så får jag, men jag försöker hålla ut i fyra. Bar eller smoothie beror på hur hungrig jag är.


En Itrimkompis berättade om en lektion där man pratade om vilken mat som mättar länge. En tumregel var att ju längre maten höll sig intakt i ett glas med vatten desto längre håller den dig mätt. Rå morot längre än kokt. Grovt bröd längre än vitt o.s.v Detta gör att jag oftare väljer att äta en bar eftersom jag tycker att de mättar lite mer.


En sak som jag skall försöka ta med mig när jag börjar äta vanlig mat igen är att välja sådant som mättar länge och att så ofta som möjligt försöka välja det bästa valet inom gruppen. Bulgur före couscous, grovrivna morötter före finrivna, fullkornspasta före snabbvarianten and so on... Det är nog bättre att göra så än att helt utesluta en matgrupp så som många viktminskningsmetoder gör.


Nej, nu är jag så trött att jag börjar känna mig svamlig. Jag skall droppa en tuss hö i marsvinsburen, sen är det borsta tänderna och läggdags för mig. Det är jobbigt att börja jobba igen efter en veckas ledighet!

 
 
Cilla

Cilla

30 oktober 2009 07:49

Jag är också jättehungrig helt plötsligt, undrar varför det blir så? Starkt av dig att streta vidare. Jag tog en extra bar igår - visserligen pga slarv men kanske var det undermedvetet. Häng i där, syster!!

http://enresameditrim.blogspot.com

 
Ingen bild

Mumlan

30 oktober 2009 21:49

I'll hang in there! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mumlan - 10 maj 2010 17:08

Nu sticker jag och springer Vårruset i Slottsskogen med Itrim Eriksberg! Uppdaterar senare... om jag överlever!!! ;-) ----------------------------------------------------------------------------------------------- Jodå, jag lever och m...

Av Mumlan - 7 maj 2010 00:50

Ibland hittar man saker i sin omgivning som verkligen gör livet värt att leva. På jobbet har vi en massa torra instruktioner som skall läsas/kunnas. Det bara är så. Jag tror att någon fick lite fnatt. Min kollega visade mig fnittrande ett ställe där ...

Av Mumlan - 25 april 2010 00:29

Nu har jag äntligen kommit igång med träningen igen! Det var verkligen på tiden måste jag säga.   I onsdags var jag på tu-man-hand-samtal med C och bestämde mig för ännu en "spurt". Vi bokade ett nytt samtal om en månad och tills dess så skall ja...

Av Mumlan - 15 april 2010 12:48

Det finns fler än jag i familjen som uppskattar våren...                         ...

Av Mumlan - 13 april 2010 17:56

Döm om min förvåning när vågen visade ett hekto mindre när jag vaknade idag mot på morgonen när jag åkte iväg till Slovenien! Två dagar med Itrimkör och semestern är kompenserad. :-D Tjohooo!!! (Fast hur det ser ut med muskelmassa/fettproce...

Ovido - Quiz & Flashcards